Visual Studio Code to darmowe środowisko programistyczne stworzone przez Microsoft. Zyskuje ono coraz większą popularność u developerów ze względu szybkość działania, ilość dostępnych dodatków oraz dopracownym interfejsem graficznym. Poniżej instrukcja jak skonfigurować i umożliwić programowanie Arduino w Visual Studio Code
Od niedawna istnieje również możliwość programowania i uruchamiania sketchy za pomocą oficjalnego dodatku od Microsoft.
W odróżnieniu od Arduino IDE Visual Studio Code z zainstalowanym dodatkiem posiada:
- wbudowane wsparcie systemu kontroli wersji (np. GIT)
- kolorowanie składni
- podpowiedzi IntelliSense
- automatyczne formatowanie kodu
- możliwość debugowania (dostępne na m.in. na płytkach Arduino M0 PRO, Adafruit Feather M0, Arduino Zero Pro)
- możliwość instalowania innych rozszerzeń
Instalacja VS Code
Jeżeli jeszcze nie posiadasz Visual Studio Code możesz go pobrać ze strony Microsoft:
https://code.visualstudio.com/
Po pobraniu i zainstalowaniu edytora musimy dodać rozszerzenie Visual Studio Code extension for Arduino. Rozszerzenie jest na licencji MIT open source
https://github.com/Microsoft/
Instalacja dodatku
W tym celu uruchamiamy Visual Studio Code, naciskamy klawisze Ctrl + P i wpisujmy:
ext install vscode-arduino
Nastpęnie wybieramy oficjalny dodatek wydany przez Microsoft i naciskamy Install (w chwili pisania tego tekstu wersja to 0.2.10). Zwracamy uwagę, czy wybraliśmy poprawny dodatek, ponieważ w Marketplace znaleźć można także inne dodatki o nazwie Arduino.
Wybór portu i płytki
W prawnym dolnym rogu po wybraniu Select Board Type mamy możliwość wyboru płytki.
Port szeregowy również wybieramy w podobny sposób za pomocą Select Board Type
Zarządzanie bibliotekami
Dodatek posiada również możliwość zarządzania bibliotekami – jest dostępny poprzez Arduino: Library Manager również z poziomu menu F1
Weryfikacja i wgrywanie do pamięci Arduino w Visual Studio
Po naciśnięciu klawiszy Ctrl + Alt + R mamy możliwość zweryfikowania poprawności sketchu.
W celu wgrania (Upload) skompilowanego sketchu do płytki naciskamy Ctrl + Alt + U.
Operacje można również wykonywać z menu po naciśnięciu klawisza F1.